자전거실/정보
시마뇰램(Shimagnolam)
오박
2011. 10. 14. 12:53
시마노+캄파뇰로+스램 섞어 쓰기 위한 자료
A Campy 10 shifter pulls 2.5mm of cable five times, 3mm twice and 3.5mm twice. A SRAM RD requires a uniform pull of 3.1mm per shift. It take a Campy shifter 5 clicks to pull the same amount of cable that SRAM shifter does in 4. That's a full cog's worth of positioning error after only a few shifts. It must work by magic.
J-tek makes a shiftmate that increases the average 2.8mm cable pull of a Campy 10 shifter, so it will correct some of the problem, but it can't correct the fact that the pulls are not uniform. The last two pulls are already too large to start with and will only get worse if the pull ratio is increased.
If you take the ratio of Campy's average cable pull to that of SRAM, you get 2.8/3.1= .903. Mulitply that times the cog spacing of 3.95 and you get 3.57. That amount of travel is far less than the 3.8mm spacing of 11 speed cogs.
There is some question about that 3.1mm SRAM cable pull number. I've also read it's 3mm. That would give an average RD movement of 3.73mm, which is better, but still quite a ways off, particularly on the first 5 shifts, where the real pull in only 2.5mm.
The bottom line is that mixing nonuiform pulling shifters with a RD requiring a uniform cable pull is never going to work great.
<펌>
마지막으로 현존하는 카세트들의 스페이싱은 다음과 같습니다.
A Campy 10 shifter pulls 2.5mm of cable five times, 3mm twice and 3.5mm twice. A SRAM RD requires a uniform pull of 3.1mm per shift. It take a Campy shifter 5 clicks to pull the same amount of cable that SRAM shifter does in 4. That's a full cog's worth of positioning error after only a few shifts. It must work by magic.
J-tek makes a shiftmate that increases the average 2.8mm cable pull of a Campy 10 shifter, so it will correct some of the problem, but it can't correct the fact that the pulls are not uniform. The last two pulls are already too large to start with and will only get worse if the pull ratio is increased.
If you take the ratio of Campy's average cable pull to that of SRAM, you get 2.8/3.1= .903. Mulitply that times the cog spacing of 3.95 and you get 3.57. That amount of travel is far less than the 3.8mm spacing of 11 speed cogs.
There is some question about that 3.1mm SRAM cable pull number. I've also read it's 3mm. That would give an average RD movement of 3.73mm, which is better, but still quite a ways off, particularly on the first 5 shifts, where the real pull in only 2.5mm.
The bottom line is that mixing nonuiform pulling shifters with a RD requiring a uniform cable pull is never going to work great.
<펌>
구동계를 섞어쓸때 고려해야 할 것은 크게 세 가지입니다.
일단 시프터의 단수별 케이블 풀 길이, 뒷드레일러의 시프트 배율, 마지막으로 카세트의 스페이싱입니다.
시프터에서 케이블을 1mm당길 경우 여기에 시프트 배율을 곱한만큼 케이지가 움직이게 되고
이게 카세트 스페이싱과 오차범위 내에 들어오면 변속이 잘 되게 되는 거죠.
시프터별 케이블 풀은 다음과 같습니다. (아마도 평균인듯)
시마노 6단: 3.2mm
시마노 7단: 2.9mm
시마노 8단: 2.8mm
시마노 10단: 2.3mm
캄파 8단: 3.5mm
캄파 구형9단: 3.2mm
캄파 신형9단: 3.0mm
캄파 10단: 2.8mm
캄파 11단: 2.6mm
스램 7단: 4.5mm
스램 8단: 4.3mm
스램 9단: 4.0mm
스램 10단: 3.0mm
그리고 뒷드레일러의 시프트 배율 (Shift Ratio)는 다음과 같습니다.
시마노 구형 듀라 (or 케이블 고정위치 #2) :1.9
시마노: 1.7
시마노 케이블 고정위치 #3: 1.6
신형 캄파: 1.5
구형 캄파: 1.4
스램 MTB : 1.1
스램 로드: 1.3 (계산치)
Cassette or Freewheel | Sprocket Pitch | Code |
---|---|---|
(mm) | ||
All modern 5 and 6-speed | 5.50 | S5/6 |
All standard 7-speed | 5.00 | S7 |
Campagnolo 8-speed | 5.00 | C8 |
Shimano 8-speed | 4.80 | S8 |
Campagnolo 9-speed | 4.55 | C9 |
Shimano 9-speed | 4.35 | S9 |
Campagnolo 10-speed | 4.15 | C10 |
Shimano 10-speed | 3.95 | S10 |
Campagnolo 11-speed | 3.85 | C11 |
어떤 조합이 가능한지는 케이블 풀 * 시프터 배율을 계산해서 코그 스페이싱과 비교해보면 답이 나옵니다.
특히 시마노 뒷드레일러의 경우 케이블 포지션 #2와 #3이 존재하는데, 이를 사용하면 활용도가 좀더 넓어집니다.
이게 Hubbub shimano로 불리우는 포지션 #3입니다.
훅이 좌측으로 가게 하고 케이블을 볼트 왼쪽에서 위로 꺾어서 세팅하는게 포지션 #2구요.
이걸로 가능한 조합이 좀 다양한데
시마노 8단 시프터 - 시마노 포지션 #3 - 시마노 9단 카셋
시마노 9단 시프터 - 시마노 포지션 #2 - 시마노 8단 카셋
시마노 9단 시프터 - 시마노 포지션 #3 - 시마노 10단 카셋
시마노 10단 시프터 - 시마노 포지션 #2 - 시마노 9단 카셋
캄파 10단 시프터 - 시마노 포지션 #3 - 시마노 9단 카셋
캄파 11단 시프터 - 시마노 포지션 #3 - 시마노 10단 카셋
스램 9단 시프터 - 시마노 포지션 #3 - 시마노 9단 카셋
..등이 가능합니다.
스램 로드 시프터/로드 드레일러도 집어넣어서 조합 뒤져보면 더 나올지도....
Shimano mechs
Rear Mechanism | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Shimano | old Dura-Ace | Hubbub | |||||
Shift Ratios: | 1.7 | 1.9 | 1.6 | ||||
Shifter | Cable | Pitch | Cass. | Pitch | Cass. | Pitch | Cass. |
(mm) | (mm) | (mm) | (mm) | ||||
Shimano 6 | 3.2 | 5.50 | S5/6 | 6.07 | 4.98 | S7/C8 | |
Shimano 7 | 2.9 | 5.00 | S7 | 5.52 | S5/6 | 4.53 | C9 |
Shimano 8 | 2.8 | 4.80 | S8 | 5.30 | 4.35 | S9 | |
Shimano 9 | 2.5 | 4.35 | S9 | 4.80 | S8 | 3.94 | S10 |
Shimano 10 | 2.3 | 3.95 | S10 | 4.36 | S9 | 3.58 | |
Campag 8 | 3.5 | 6.03 | 6.66 | 5.47 | S5/6 | ||
Campag old 9 | 3.2 | 5.49 | S5/6 | 6.06 | 4.98 | S7 | |
Campag new 9 | 3.0 | 5.26 | 5.80 | 4.76 | S8 | ||
Campag 10 | 2.8 | 4.79 | S8 | 5.29 | S5/6 | 4.34 | S9 |
Campag 11 | 2.6 | 4.48 | S9 | 4.94 | S7/8 | 4.05 | S10 |
Sram (1.0) 7 | 4.5 | 7.76 | 8.56 | 7.03 | |||
Sram (1.0) 8 | 4.3 | 7.45 | 8.22 | 6.75 | |||
Sram (1.0) 9 | 4.0 | 6.75 | 7.45 | 6.12 |
Made for each other | Good mixed marriage | Shortened cassette |
---|
Campagnolo & Sram mechs
Rear Mechanism
New Campag
Old Campag
Sram 1.0
Shift Ratios:
1.5
1.4
1.1
Shifter
Cable
Pitch
Cass.
Pitch
Cass.
Pitch
Cass.
(mm)
(mm)
(mm)
(mm)
Shimano 6
3.2
4.76
S8
4.56
C9
3.54
Shimano 7
2.9
4.33
S9
4.14
C10
3.22
Shimano 8
2.8
4.16
C10
3.98
S10
3.09
Shimano 9
2.5
3.77
3.60
2.80
Shimano 10
2.3
3.42
3.27
2.55
Campag 8
3.5
5.22
5.00
S7/C8
3.89
S10
Campag old 9
3.2
4.75
S8
4.55
C9
3.54
Campag new 9
3.0
4.55
C9
4.36
S9
3.39
Campag 10
2.8
4.15
C10
3.97
S10
3.09
Campag 11
2.6
3.85
C11
3.70
2.83
Sram (1.0) 7
4.5
6.43
5.00
S7
Sram (1.0) 8
4.3
6.45
6.17
4.80
S8
Sram (1.0) 9
4.0
5.84
5.59
4.35
S9
Made for each other
Good mixed marriage
Shortened cassette
마지막으로 시프트메이트는 비싸고 트레블에이전트는 저렴한데.. 둘다 원리적으로 동일합니다.
트레블에이전트는 배율이 2배라는 점이 다를 뿐이죠.
배율을 정확히 계산한 뒤에 풀리 외경을 맞춰서 깎는다면 저렴하게 시프트메이트를 자작할 수도 있습니다.